Jakim
zmianom ulega dzisiejsza szkoła? Jaki wpływ na sposoby nauczania i uczenia się
mają media cyfrowe? Czy epodręczniki, zasoby sieciowe i platformy zdalnego
nauczania wprowadzą rewolucję w edukacji? Na te i inne pytania postarano się
odpowiedzieć podczas sympozjum Epodręczniki i zasoby sieciowe w nowoczesnej
szkole.
29.09.2014, w Rybniku odbyło się I Sympozjum Centrum Dydaktyki Cyfrowej zatytułowane „Epodręczniki i zasoby sieciowe w nowoczesnej szkole”. Tematyką sympozjum była prezentacja cyfrowych podręczników przeznaczonych do nauki na wszystkich szczeblach edukacji, urządzeń mobilnych zalecanych do użytku z epodręcznikami oraz zagadnienia związane z zastosowaniem zasobów sieciowych i wdrażaniem platform elearningowych w szkolnictwie. Sympozja „Spotkania w Nowoczesnej Szkole” są wydarzeniem cyklicznie organizowanym przez Centrum Dydaktyki Cyfrowej.
29.09.2014, w Rybniku odbyło się I Sympozjum Centrum Dydaktyki Cyfrowej zatytułowane „Epodręczniki i zasoby sieciowe w nowoczesnej szkole”. Tematyką sympozjum była prezentacja cyfrowych podręczników przeznaczonych do nauki na wszystkich szczeblach edukacji, urządzeń mobilnych zalecanych do użytku z epodręcznikami oraz zagadnienia związane z zastosowaniem zasobów sieciowych i wdrażaniem platform elearningowych w szkolnictwie. Sympozja „Spotkania w Nowoczesnej Szkole” są wydarzeniem cyklicznie organizowanym przez Centrum Dydaktyki Cyfrowej.
Sympozjum będące jednocześnie inauguracją działalności CDC, podzielone było na dwa bloki tematyczne: w pierwszym zaprezentowano narzędzia możliwe do stosowania w eedukacji, w drugim natomiast skupiono się na praktycznych przykładach zastosowania technik i technologii IT w procesie nauczania i uczenia się. Wiodącą tematyką sympozjum, były takie zagadnienia jak: prezentacja cyfrowych podręczników przeznaczonych do nauki na wszystkich szczeblach edukacji, omówienie założeń działania projektu rządowego Cyfrowa Szkoła i epodręczniki, przybliżenie możliwości urządzeń mobilnych zalecanych do użytku z podręcznikami i zasobami sieciowymi, przedstawienie praktycznych aspektów zastosowania cyfrowych narzędzi edukacyjnych w praktyce szkolnej w oparciu o doświadczenia wzorcowych projektów eedukacji, praktyczne przykłady wdrażania platform elearningowych w szkolnictwie.
W gronie prelegentów sympozjum znaleźli
się:
Jakub Orczyk - Wdrożenie epodręczników w 40 szkołach w Polsce, 1500
uczniów codziennie korzysta z elektronicznych podręczników na tablecie zamiast
papierowych książek – jak to jest możliwe w polskiej szkole, jak zmiany w
zakresie finansowania podręczników wprowadzone przez MEN wpłyną na cyfryzację edukacji.
Michał Ratynski - Przedstawienie epodreczników do
kształcenia ogólnego opartych o najbardziej znane
podręczniki dostępne na rynku wydawnictw Nowa Era, GWO, Pearson, WSZ PWN,
Pazdro, Stentor.
Szymon Konkol – Szkolny elearning - prezentacja praktycznych
przykładów stosowania platform elearningowych oraz otwartych zasobów
edukacyjnych w szkolnictwie zawodowym.
Lech Mankiewicz - Khan Academy - Edukacja dla każdego, w dowolnym miejscu. Khan Academy w kontekście
otwartych zasobów edukacyjnych oraz możliwości jakie daje zastosowanie tych
materiałów w praktyce szkolnej. Biblioteka
Khan Academy obejmuje ponad 4200 filmów z obszarów matematyki,
biologii, chemii i innych dziedzin. Czy jest możliwa zmiana
edukacji na lepszą poprzez zapewnienie swobodnego dostępu do światowej klasy
edukacji wszędzie i każdemu niezależnie od wieku, wykształcenia, pozycji
społecznej.
Mariusz Popa - Podręcznik Internetowy
MegaMatma.pl w nowoczesnej cyfrowej szkole.
Praktyczne zastosowanie zasobów sieciowych w nauczaniu i uczeniu się
matematyki. Prezentacja serwisu MegaMatma.pl, jako alternatywy dla
drukowanych podręczników i zbiorów zadań. Omówienie zalet korzystania z zasobów
internetowych MegaMatma.pl. Dyskusja na temat kompetencji informatycznych
niezbędnych, by nauczyciel uczył w szkole wykorzystując nowe technologie.
Propozycje metod pracy jakie można wprowadzić na lekcjach matematyki.
Magdalena Maćkowiak i Jan Mierzejewski - Edukacja bez
ograniczeń - otwarta przestrzeń, otwarty umysł. Nowe technologie w polskiej
szkole - uwarunkowania infrastrukturalne i merytoryczne, a MOBIklasa - system
umożliwiający korzystanie z cyfrowych zasobów edukacyjnych wszystkim uczniom i
w każdej szkole, na podstawie przebiegu zajęć: nauczyciel - uczniowie -
serwer - epodręcznik - dziennik.
Sympozjum w Rybniku było pretekstem do podjęcia dyskusji i zastanowienia się nad obrazem dzisiejszego systemu edukacji oraz dróg rozwoju w kierunku szkoły nowoczesnej. Uczestnicy sympozjum oraz prelegenci zostali poproszenie o podzielenie się swymi refleksjami oraz spostrzeżeniami odnośnie zarówno możliwości kreowania nowego modelu szkoły jak i podsumowania samego sympozjum. Wnioski te pozwolę sobie w tym miejscu przytoczyć.
„Sympozjum Epodręczniki i zasoby
sieciowe w nowoczesnej szkole to przedsięwzięcie wpisujące sie w nurt
działań osób, które są aktywne i poszukują sposobów na nową odsłonę edukacji.
Świat rozwija się technologicznie, każda dziedzina otaczającego nas życia
zmienia się wykorzystując możliwości technologiczne. Polska szkoła - pomijając
poszczególne przypadki nie radzi sobie z tymi zmianami i ważne jest żeby
organizować takie konferencje pokazujące nowe perspektywy edukacyjne. Definicja
"szaleństwa" to ... robić cały czas to samo i oczekiwać innych
rezultatów... dlatego zmiany muszą wychodzić od nauczycieli a cel pozostaje ten
sam - uczeń musi się nauczyć (uczyć).
Dlatego nie mówmy tylko o technologii: tablicach multimedialnych, tabletach, internecie ... bo to w większości paraliżuje nauczycieli. Mówmy o tym, że nowe technologie są używane przez uczniów i nauczyciel może ten fakt wykorzystać w codziennej edukacji.
Oczywiście łatwo jest kupić sprzęt do szkoły, ale jak o wiele trudniej jest zachęcić nauczycieli do korzystania np. z MegaMatmy czy innych zasobów, które są materiałami edukacyjnymi zastępującymi podręczniki. Nauczyciele poprostu nie chcą zmiany sposobu nauczania innego niż z podręczników. Wiec po co ten sprzęt w szkołach? Na razie tylko do statystyk.
Mój apel do nauczycieli - nie bójcie się nowych form nauczania, korzystajcie wraz z uczniami z MegaMatmy i dopuszczajcie uczniów do technologii na lekcjach, bo dla nich to codzienność, więc pomogą Wam również w codziennej pracy.”
Dlatego nie mówmy tylko o technologii: tablicach multimedialnych, tabletach, internecie ... bo to w większości paraliżuje nauczycieli. Mówmy o tym, że nowe technologie są używane przez uczniów i nauczyciel może ten fakt wykorzystać w codziennej edukacji.
Oczywiście łatwo jest kupić sprzęt do szkoły, ale jak o wiele trudniej jest zachęcić nauczycieli do korzystania np. z MegaMatmy czy innych zasobów, które są materiałami edukacyjnymi zastępującymi podręczniki. Nauczyciele poprostu nie chcą zmiany sposobu nauczania innego niż z podręczników. Wiec po co ten sprzęt w szkołach? Na razie tylko do statystyk.
Mój apel do nauczycieli - nie bójcie się nowych form nauczania, korzystajcie wraz z uczniami z MegaMatmy i dopuszczajcie uczniów do technologii na lekcjach, bo dla nich to codzienność, więc pomogą Wam również w codziennej pracy.”
Mariusz Popa (prelegent sympozjum)
- MegaMatma
„We
współczesnym świecie zmiany zachodzą niezwykle dynamicznie, obecnie żyjemy w
otoczeniu technologii, a nieumiejętność korzystania z niej grozi społecznym
wykluczeniem. Jednak szkoła od dziesięcioleci nie uległa większym przemianom,
owszem zmieniają się programy nauczania, poszerza się zakres wiedzy, którą musi
zdobyć uczeń, jednak pomimo możliwości, jakie daje nam otoczenie
technologiczne, nauka odbywa się za pomocą książek i zeszytów, większość lekcji
dzieci spędzają w ławce, przyswajając wiadomości w sposób, jaki obowiązywał 90
lat temu i 40 lat temu. Zmianie uległa nasza rzeczywistość, ale zmianie uległ
również człowiek Tempo jego życia oraz ilość bodźców, która codziennie do niego
dociera ukształtowała umiejętność powszechnie zwaną „multitasking”.
Wielozadaniowość, dostępność informacji, szybkość ich transferu oraz możliwość
kontaktu w czasie bieżącym z wieloma osobami w bardzo odległych miejscach, to
naturalny sposób funkcjonowania przeciętnego młodego człowieka, dla którego
codzienne siedzenie ławce nad książką i ewentualna demonstracja tematu z wykorzystaniem
tablicy multimedialniej, bardziej kojarzy się z niewolą, niż fascynującą
podróżą w świat wiedzy, jaką powinna być szkoła. Niezmiennie króluje w niej
tryb podawczy a nie odkrywczy, a już odkrywanie rzeczywistości wirtualnej
absolutnie nie wchodzi w grę, pomimo tego, iż w wielu firmach przeciętny
pracownik 90% swego czasu spędza właśnie w świecie wirtualnym. Nowa
rzeczywistość wymaga nowych kompetencji, do których szkoła nie przygotowuje
absolutnie.
Pomimo uprzedzeń, czasem braku
woli i kompetencji, niechęci do zmian, szkoła….. zmienić się musi (...)”
Magdalena Maćkowiak (prelegentka sympozjum)
- MOBIklasa
"Cieszę się, że mogłam uczestniczyć
w sympozjum dotyczącym zagadnień dydaktyki cyfrowej. Wszyscy mamy świadomość,
że edukacja będzie się rozwijała w tym kierunku, czy tego chcemy czy nie.
Wdrażanie nowych technologii ma ogromne znaczenie dla procesu kształcenia
każdego młodego człowieka. Dla osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest
jednak niejednokrotnie jedyną szansą na pełne uczestniczenie w procesie
dydaktycznym. Mam tu na myśli rozwiązania nie tylko ułatwiające im naukę ale
technologie umożliwiające komunikowanie się (przy dysfunkcjach sensorycznych) i
wszystko to co wplywa na poprawe ich funkcji poznawczych. Pracując w szkole o
specyfice integracyjnej mam mozliwość obserwowania procesu ksztalcenia z
wykorzystaniem i e- learningu jak i innych różnorodnych zasobów edukacyjnych, w
tym e-podręczników i platform edukacyjnych. Dla osób z dysfunkcją słuchu
operowanie obrazami oraz możliwość interakcji z "materiałem
dydaktycznym" ma podstawowe znaczenie. W trakcie sympozjum zaprezentowano
mnóstwo takich zasobów edukacyjnych, którymi z pewnością uatrakcyjnię naukę
swoich uczniów. Niecierpliwie czekam na kolejne sympozjum w tym temacie.”
Marzanna
Nowacka-Duda (uczestniczka sympozjum)
- dyrektor Zespołu nr 6 we Wrocławiu
„Czy warto było wziąć udział w
sympozjum? Generalnie warto uczestniczyć w rozwojowych imprezach tego typu, bo
pewne rzeczy się wyjaśniają i nabierają realnego kształtu. Pojechaliśmy na
sympozjum między innymi z tego powodu, że jego tematem były sprawy związane z
dydaktyką cyfrową. Już w trakcie kolejnych wystąpień klarowały nam się różne
sprawy dotyczące pewnych rozwiązań w naszym ośrodku językowym Władca Języków i
klubie rozwoju osobistego IDEA NLP. A co to za sprawy? Chociażby związane z
cyfrowymi wersjami podręczników językowych – tworzę podręczniki językowe, więc
te informacje, a zwłaszcza spotkanie z Jakubem Orczykiem, może dobrze rokować
na przyszłość – czy dostępem do dodatkowych materiałów na platformie
internetowej. Ciekawie też prezentowały się tablety i inne rozwiązania
technologiczne. Myślę, że to rozwiązania, które znajdą szersze zastosowanie w
zajęciach językowych nawet prowadzonych z wielkim czy wręcz wyłącznym naciskiem
na międzyludzką komunikację. A co się tyczy komunikacji i czynników ludzkich,
to pragniemy złożyć ukłon panu prof. Lechowi Mankiewiczowi, który dobitnie
podkreślił, że technologia będzie spełniać swe zadanie tylko wtedy, jeśli
służyć będzie socjalizacji ludzi, nie zaś ich izolowaniu. W pełni się z tym
stwierdzeniem zgadzamy. I wreszcie – udało nam się wreszcie spotkać na żywo
Szymona Konkola, organizatora i koordynatora sympozjum, także jednego z
prelegentów. Mam wrażenie, że kolejne spotkania to tylko kwestia czasu.”
Mariusz Włoch (uczestnik
sympozjum)
–
Władca Języków
Przed nami kolejna wizyta w ”Nowoczesnej Szkole”.
24 listopada w Katowicach odbędzie się II
Sympozjum Centrum Dydaktyki Cyfrowej. Tytułem listopadowego sympozjum jest
"Otwarta edukacja i wolne implementacje w nowoczesnej szkole". Tematyka
spotkania obejmowała będzie różnorodne
podejście do elearningu szkolnego i akademickiego oraz możliwości zastosowania
różnorodnego oprogramowania i zasobów edukacyjnych w szkołach wszystkich szczebli. Rejestracja
zgłoszeń na to wydarzenie już się rozpoczęłę i można ich dokonywać za
pośrednictwem strony internetowej CDC: http://centrumdydaktykicyfrowej.blogspot.com/2014/10/sympozjum-otwarta-edukacja-i-wolne.html
Szymon Konkol